Vorige item Volgende item

Opel

Website: www.opel.nl/feyenoord Fact: Genomineerd voor SponsorRing 2015

Uitdaging

In 2013 werd Opel hoofdsponsor van Feyenoord. Om de passie van de autobouwer en de Feyenoord fans met elkaar te verbinden heb je een goed plan nodig. Een concept dat ook mensen aanspreekt die supporter zijn van een andere club. Triple Double werd gevraagd zo’n plan te maken, waarin de merkwaarden van Opel - innovatief, spannend en toegankelijk - terug zouden komen.

Strategie

Eén ding stond vast: om de fans echt te raken zou Opel meer moeten zijn dan een logo op het shirt van Feyenoord. Opel wil niet alleen bekend zijn als hoofdsponsor van Feyenoord, maar ook in het hart komen bij het legioen. 

Concept

De campagne waarmee Opel zich als betrokken hoofdsponsor presenteerde aan de fans, kreeg de naam Ga je mee. Een verwijzing naar de eerste drie woorden uit het clublied van Feyenoord. Daarnaast is een platform ontwikkeld waarmee het sponsorship landelijk uitgedragen wordt. De kernwaarden van de club en sponsor waren opnieuw het uitgangspunt. In dit geval: Feyenoord zit in het hart van de fans, voor altijd, in goede en slechte tijden. Deze verbintenis werd op betekenisvolle wijze vertaald naar een samenwerking tussen Feyenoord, Opel en de Hartstichting. In de campagne ‘Hand in hand… Voor het Leven’ is het streven dat iedereen in Nederland binnen zes minuten reanimatiehulp kan krijgen, om zo de overlevingskans van degenen die getroffen worden door een hartstilstand aanzienlijk te vergroten.

Middelen & Activaties

De beide campagnes werden geladen met een aantal aansprekende activaties. Ga je mee… kamperen in De Kuip?  200 mensen sloegen een oranje tentje op in het stadion en sliepen op het heilige gras. Ga je mee… Willem van Hanegem feliciteren? Het 70-jarig clubicoon werd overladen met online felicitaties. Ga je mee… de spelers interviewen? Kinderen vroegen de spelers het hemd van het lijf tijdens de Kids Persconferentie. Het zijn maar een paar voorbeelden waarmee de verbinding tussen fans, jongere en oudere, club en sponsor werd versterkt. Opel deed de club ook een Twitterwall  (inmiddels Socialwall) cadeau, waardoor iedereen de spelers vlak voor de wedstrijd nog persoonlijk in 140 tekens succes kan wensen via #gajemee; een boodschap die binnenkomt in het spelershome.
De Feyenoord-selectie gaf bij de kick off van de Voor het Leven campagne het goede voorbeeld door een reanimatiecursus te volgen, die inmiddels ook door een grote groep BN'ers is gevolgd.
De #voorhetleven campagne draagt bij aan het sneller realiseren van het doel van de Hartstichting om 200.000 mensen zich in te laten schrijven in het reanimatieoproepsysteem. Ook de ‘Hartslag van het legioen’ activatie leverde een belangrijke bijdrage in het realiseren van dit doel. De hartslag van 100 Feyenoord supporters werd gemeten tijdens Feyenoord - Ajax op 8 november 2015 en de gemiddelde hartslag werd vervolgens live getoond op FOX Sports. Landelijke media besteedde veel aandacht aan het initiatief.

Resultaat

De Ga je mee  en Voor het Leven  campagne hebben hun uitwerking niet gemist. In december 2014 kwam, uit onderzoek van het toonaangevende marktonderzoeksbureau Repucom, naar voren dat Opel ’s lands bekendste voetbalsponsor is. Ook is de merkvoorkeur voor Opel sterk gegroeid, uiteraard niet in het minst bij de trouwe fans. Als Feyenoord supporters een nieuwe auto moeten kopen, overweegt liefst 59% het merk Opel. Bekijk ook de casevideo:

 

Impressies