Vorige item Volgende item

Philips

Website: www.philips.nl/proudofyou Fact: Klant sinds 2005

Uitdaging

Clubsponsor sinds 1913. Dat kan geen enkel bedrijf of organisatie in Europa, en waarschijnlijk nergens anders ter wereld, Philips nazeggen. De laatste jaren is relatie tussen sponsor en PSV geprofessionaliseerd, is de voetbalvereniging meer op eigen benen komen te staan. Maar nog altijd kun je de band typeren als familiair. Om zo’n relatie levendig te houden, moet je niet stilzitten. Philips vroeg daarom aan Triple Double om mee te denken over de wijze waarop de interne betrokkenheid en de betrokkenheid van de PSV-supporters kan worden vergroot. Want het is niet verwonderlijk dat de uniciteit van zo’n duurzame en hechte band na honderd jaar opnieuw beklemtoond mag worden.

Strategie

Passend bij de huidige verhoudingen tussen de multinational en de topclub is gekozen voor het beeld van de sponsor als moderne vader. Dus geen pater familias die vertelt wat z'n kind moet doen, wel het beeld van een vader die naast z'n zoon staat. Die trots op hem is, hem zijn eigen verantwoordelijkheid geeft en zelf keuzes laat maken.

Concept

Hierbij is gekozen voor het motto en de campagne Proud of you. Een titel die aansluit bij de pay off van Philips zelf: Innovation and you. Op het online platform Philips.nl/proudofyou is de wijze waarop Philips en PSV direct en indirect aan elkaar verbonden zijn terug te zien, van de LED-verlichting in het stadions tot Philips-koptelefoons voor blinde fans op de tribunes. Alles waaruit blijkt dat men bij Philips elke dag trots mag zijn op PSV.

Middelen & activaties

Met de presentatie van het online platform en een video met de moeders van Zoet, Hendrix en Locadia, lanceerde Philips de campagne Proud of You. Deze lancering vond vlak voor het kampioenschap van seizoen 2014/2015 plaats en werd  gecombineerd met verschillende activaties om de trotse samenwerking tussen PSV en Philips extra te benadrukken.

Daarnaast heeft Triple Double samen met Philips en PSV de lancering van de nieuwe LED-verlichting ontwikkeld onder de noemer ‘#seewhatlightcando’. Doelstelling was om supporters simpelweg te laten zien wat het licht kon doen voor hun wedstrijdbeleving. Dit werd gedaan door een licht- en muziekshow voorafgaand aan de wedstrijd, door een live-feed via Periscope, veel live content in foto en video en met behulp van extra TV-camera’s die speciaal voor deze wedstrijd door Fox Sports waren geïnstalleerd. Op deze manier hebben zoveel mogelijk voetbalfans, zowel thuis als in het stadion, met eigen ogen kunnen zien wat licht kan doen.

Vervolg

Vanaf 2012 werkte Triple Double aan verschillende campagnes en activaties om de 100-jarige verbintenis tussen Philips en PSV in 2013 vorm te geven. Een topclub als PSV biedt Philips nog altijd talloze mogelijkheden om de sponsorrelatie te activeren. Zo speelt PSV vanaf het seizoen 2016 - 2017 met een mouwbadge waarmee Philips haar trots symboliseert richting PSV. In 2016 heeft Philips namelijk bekend gemaakt nog minimaal 10 jaar nauw betrokken te blijven bij PSV. Als een trotse en betrokken vader zal Philips het sponsorship samen met Triple Double vormgeven, zodat het toegenomen interne draagvlak en de betrokkenheid duurzaam zal blijken te zijn. 

 

Impressies