Vorig item Volgend item

Randstad

Website: www.randstad.nl Fact: Winnaar SponsorRing 2012

Uitdaging

Sinds jaar en dag gaat Randstad uit van het adagium: mensen helpen het beste uit zichzelf halen. Vanuit die overtuiging is het bedrijf in 1997 bondgenoot geworden van NOC*NSF. Randstad voelt zich verbonden met de sportieve drive, passie en ambitie van de Nederlandse topsporters. Door een sterke associatie met sport wil Randstad haar merk en bijbehorende waarden verstevigen. Ook wordt het partnership ingezet voor het versterken van bestaande relaties en het vergoten van de company pride van de medewerkers. Met bekende programma’s als ‘Randstad Topsport Academie’, ‘Randstad Carrière Coaching’ en het succesvolle ‘Goud op de Werkvloer’ heeft Randstad vele sporters directe ondersteuning geboden, tijdens en na hun sportieve carrière.

Strategie

In de aanloop naar en tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Londen 2012, heeft Randstad het partnership met NOC*NSF een centrale positie gegeven binnen haar corporate- en marketingcommunicatie-beleid. Met de campagne ‘Werken aan sportieve ambities’ wil Randstad de jarenlang verankering in de sport uitdragen naar het Nederlands publiek. Dit alles als metafoor voor haar dienstverlening. De campagne werd een onverdeeld succes. Zo won Randstad in 2012 de SponsorRing in de categorie Sport en naderhand een SAN Accent in de categorie dienstverlening.

Concept

Randstad heeft laten zien hoe een passend en legitiem sponsorship naadloos geïntegreerd kan worden in de bestaande communicatiestrategie. Met een 360 graden benadering van het sponsorship heeft Randstad zowel het Nederlands publiek als een aantal belangrijke doelgroepen van Randstad laten zien wat Randstad al jaren voor de sport doet. Om een authentiek en geloofwaardig verhaal te vertellen, laat Randstad een aantal sporters, die daadwerkelijk iets met Randstad hebben, het verhaal vertellen dat Randstad hen, maar ook duizenden andere sporters, ondersteund tijdens en na hun sportieve carrière.

Middelen & Activaties

De volgende middelen en activaties zijn ingezet voor het beschreven concept:

  • Massamediale campagne: TVC, Radio commercial, advertenties en bannering
  • Activatie HHH
  • Sponsoring Goud op de Werkvloer in RTL de Spelen 
  • Sponsoring 'Aan de slag' op BNR 
  • Sponsoring Edwin Evers op Radio 538 
  • Hospitality programma 
  • Incentive programma flexwerkers 
  • Incentive programma eigen medewerkers 

Resultaat

De inspanningen hebben de volgende resultaten opgeleverd:

  • Hospitality tijdens de Olympische Spelen heeft een dempend effect op een negatieve margeontwikkeling bij grote accounts
  • Sponsorship draagt bij aan extra dienstverlening sportorganisaties
  • De NOC*NSF-sponsoring heeft een positieve impact op alle kernwaarden van Randstad. De bekendheid onder flexwerkers is hoger dan onder het algemeen publiek
  • Niet-Randstad flexwerkers die bekend zijn met het sponsorship hebben een sterkere overweging om over te stappen naar Randstad
  • Sponsoring heeft een belangrijke impact op de aanbevelingsgedrag van flexwerkers Sponsoring van NOC*NSF heeft een positieve invloed op medewerkerstrots en vitaliteit