Historie Triple Double

Historie Triple Double

Hoe het allemaal begon

De historie van ons bureau start in Den Bosch. Om precies te zijn: rondom het basketballveld in De Maaspoort. Bob van Oosterhout, toen 23, werkte 3,5 jaar als eerste fulltime manager in het Nederlands basketball voor EBBC. Met succes, getuige de sponsorcontracten die hij sloot (America Today, Pepsi Cola, Motorola, Libertel) en natuurlijk de prijzen die gewonnen werden. Desalniettemin lag het gevaar van routine op de loer en besloot hij dat het tijd was voor een volgende stap. Dat deze in sport en vooral de marketing ervan zou liggen, was inmiddels wel duidelijk. EBBC wilde Bob aan zich verbonden houden en deed hem de suggestie een bureau te beginnen, zodat de club nog 2 dagen per week van zijn diensten gebruik kon maken. Een voor beide partijen prima oplossing. Toen namen als ‘Homerun’, ‘Slamdunk’ en ‘Touchdown’, maar ook ‘Sportsupport’ allen bezet bleken, viel de keuze op basketballterm Triple Double; in drie categorieën (marketing/management/sponsoring) in de dubbele (sport/bedrijfsleven) cijfers scoren. 1 juli 1997 werd de magische datum; Triple Double Sportsupport zag het levenslicht.

Een succesvolle start

Het ondernemersbloed kookte en naast het basketball, werden de Kunstijsbaan Eindhoven, Helmond Sport, Amsterdam Admirals, KFC Uerdingen (DUI) en ECHO Houthalen (BEL) ‘klanten van het eerste uur’. Bob beet zich vast in nieuwe klanten, terwijl pa Louis zorgde voor een gedegen financiële huishouding. Het bureautje, gevestigd op Bobs thuisadres Veestraat 20a te Helmond, draaide uitstekend en bouwde in rap tempo aan een eigen plekje op de markt. Zó rap dat in 1998 samen met vriend Gijs de Ruijter een kleurrijk kantoortje werd betrokken aan de Havenweg in Helmond. Een tijdelijke oplossing. Via Peter Post kwam Bob ondertussen in 1999 in contact met de commercieel manager van FC Eindhoven; Norberth Korsmit. Laatstgenoemde was toe aan een volgende stap in zijn carrière, terwijl Triple Double qua werk uit haar voegen barstte. De klik tussen Bob en Norberth leidde tot het grootste contract dat Triple Double tot dat moment was aangegaan: 10.000 Gulden voor 12 maanden.

Het bleek een prima stap. Vanaf de Dierdonklaan in Helmond werd het bureautje een bureau, bleken de twee ondernemers elkaar goed aan te vullen, was een partnership een feit en werd een nieuw kantoor buiten huis gezocht: een pittoreske boerderij in Stiphout. In 2000 werd Wilco Peeters de eerste werknemer (later volgden Jeroen van Bilsen en Aniek Vincken), werd de éénmanszaak omgeturnd tot BV en werden de eerste ‘nationale’ klanten geworven: Perry Sport en Peter Langhout Reizen. De komst van Frank van den Wall Bake als commissaris bleek, om te kunnen sparren over ondernemen én grote vakinhoudelijke projecten, een gouden zet. Om de door Triple Double georganiseerde winkelopeningen van Perry te ondersteunen, versterkte basketballvriend Martin Damen het team en was de tak ‘Triple Double Roadteam (vanaf 2006: Opvallers)’ geboren.

Het bureau bleef groeien en de boerderij werd te klein. Het jaar 2005 bleek opnieuw een mijlpaal: een verhuizing naar de Dukaat in Deurne kwam tot stand, Gijs de Ruijter sloot zich aan als ‘chef de bureau’ en Karin Breukers werd gecontracteerd. Het was echter vooral de komst van derde partner Michel van Grunsven (Trefpunt/Vodafone) die Triple Double een extra push gaf. Alsof een puzzel compleet was, zo kan de stroomversnelling vanaf dat moment het best worden getypeerd. ‘Jonge honden’ als Tim Bosmans, Guus Pennings, Luuk Ceulen, Niels Cannegieter, Koen van Haastert, Cas Biesta, maar ook de ervarener Ruud van der Knaap completeerden het team. Frits Suer (Nationale Nederlanden) trad toe als commissaris en prachtige klanten (DELA, Nashuatec, MLine, Ernst & Young, Unibet, Bavaria) werden aan het portfolio toegevoegd.

 

De groei zet door

Triple Double werd een merk in sportmarketingland, bouwde een hechte band op met sportmedia & sportorganisaties, maar bovenal ook met sporters. Een gezonde groei zette door. Het resulteerde in mooie erkenning in de vorm van prijzen als SponsorRingen (Ernst & Young, Fonds Gehandicaptensport, Sponsor personality/Bob van Oosterhout, LiGA, Randstad), Sportmarketeer van het jaar 2010, de BOV-Trofee (2011), diverse SAN’s, Esprix’ en Gouden Inhakers. Campagnes en sponsorships als DELA/damesvolleybal, Svenergy, EY/coaches, Team LiGA, Unibet & de Gouden Bal, AH Schoolvoetbal, Sport1/Final Fever, de Olympische campagne van Randstad en De Efteling als ‘sponsor van de winterstop’ oogstten breed lof. Het bureau wordt als vak-autoriteit frequent geraadpleegd door media als BNR, Radio 1, Metro, De Volkskrant, NOS, RTL en VI. Klanten als Philips, NOC*NSF, PSV, ABN AMRO, Randstad, LiGA, Menzis, Herbalife en BDO maken het klantportfolio nóg indrukwekkender van kwaliteit. Het toetreden van Robert van der Wallen (BrandLoyalty) als aandeelhouder in 2012, maakt dat Triple Double vanonder een scherpere ondernemersbril naar haar eigen toekomst kijkt én dat bovendien over de landsgrenzen kan doen.

Triple Double ontwikkelde door de jaren heen een geheel eigen ‘style’. Gezamenlijke kerstdiners waarnaar alle TD-ers al maanden van tevoren uitkeken werden een begrip, evenals de ‘pannenkoek’ om bij te praten met elkaar. De inspiratietrips (Marseille, Schoorl, Tossa de Mar, Ardennen en Bruinisse) misten hun uitwerking niet en er werd bovenal samen veel, héél veel sport bezocht: in Peking, Vancouver, Kaapstad, Johannesburg, Londen, Charkov, Chicago en Salvador. Vanwege de passie voor sport die het bureau in alle gelederen typeert, maar zeker ook de kernwaarden ‘Energy, Excellence & the Extra mile’, is Triple Double bovendien ook wekelijks te vinden in/om stadions, baden, banen & sporthallen in Wageningen, Rotterdam, Hengelo, Eindhoven, Heerenveen, Valkenburg en Amsterdam.

Triple Double anno 2015

Anno 2015 kent het bureau een stevig fundament en is wederom een kruispunt overgestoken. Een nieuwe (32) huisstijl is geïntroduceerd, er wordt steviger ingezet op ‘online’ en ‘digital’. Taken en verantwoordelijkheden van TD-ers zijn duidelijker dan ooit en een verhuizing naar niet alleen een nieuw pand, maar een totaal nieuw concept is inmiddels gerealiseerd. SX is een begrip geworden. In ons pand in Eindhoven vindt kruisbestuiving plaats tussen 30+ organisaties in de driehoek sport-marketing-media. Kortom, vele ontwikkelingen in een dynamiek die met recht 3.2 te noemen is!