Golazo neemt aandeel in Triple Double

18 januari 2018

Het Belgische sportmarketingbureau Golazo heeft een substantieel aandeel genomen in Triple Double en gaat daarmee als mede-aandeelhouder participeren in het sportmarketingbureau. De samenwerking moet leiden tot verdere internationalisering en een bureau dat in de wereldwijde pitches van de grote sportsponsors zit. Dat zeggen Bob Verbeeck, oprichter en CEO van Golazo, en Bob van Oosterhout, oprichter van Triple Double, in een exclusief interview voor Sponsorreport.

In het interview laten Bob Verbeeck en Bob van Oosterhout zien dat ze meer delen dan alleen dezelfde voornaam. Beiden zijn het marketeers in hart en nieren en samen delen ze een enorme passie voor sport. Beiden Bob’s leerden elkaar kennen tijdens EURO 2000 toen Verbeeck voor Hyundai werkzaam was en Triple Double net een paar jaar bestond. Dat contact leidt achttien jaar later tot de intensieve samenwerking tussen beide bureaus. Volgens Van Oosterhout geen ‘strategische alliantie’ of een ‘preffered partnership’, maar een heel hechte samenwerking “waarbij je iedere dag de noodzaak ziet, de sense of urge voelt, om met elkaar te scoren.”
“De samenwerking zorgt ervoor dat wij als bureau in een keer enorm veel extra slagkracht krijgen, vooral om internationaal een rol van betekenis te gaan spelen”, aldus Van Oosterhout in Sponsorreport. “Die internationale ambities heeft ons allebei erg gedreven. Daarnaast is Triple Double de afgelopen jaren enorm gegroeid, onder andere door de ontwikkelingen in SX in Eindhoven. Bob Verbeeck was een van de eersten die geloofde in het concept en Golazo was een van de eerste huurders om de ambities in Nederland mee vorm te geven. Dat heeft de samenwerking versneld.”

Internationalisering
Triple Double kreeg afgelopen jaren steeds vaker de vraag van klanten of men ook in het buitenland werkzaam was. Ieder jaar stond ‘internationalisering’ dan ook op de agenda van het bureau, maar kreeg dat steeds geen structurele plek. Van Oosterhout merkte bovendien dat een aantal sportmarketeers dat al verschillende jaren werkzaam is voor het bureau, op zoek was naar nieuwe uitdagingen. “Dat zijn talentvolle sportmarketeers die zich willen blijven ontwikkelen. Daarvoor moet je ze nieuwe mogelijkheden geven zodat ze kunnen groeien en binnen ons bureau stappen kunnen zetten.”
Beide ontwikkelingen zorgden ervoor dat Van Oosterhout en zijn partners Michel van Grunsven en Norberth Korsmit vonden dat het bureau de stap naar internationalisering nu echt moest zetten. Afgelopen jaren werden gesprekken gevoerd met verschillende buitenlandse bureaus om te kijken of en hoe er kon worden samengewerkt. Echter zonder resultaat. Bob Verbeeck fungeerde voor de gesprekken regelmatig als sparringpartner voor Van Oosterhout cs.. Totdat het besef kwam dat het misschien wel een idee was als Triple Double en Golazo zelf eens met elkaar gingen praten. Daarna was de samenwerking snel een feit. Bob van Oosterhout over die snelle klik: “Golazo is een partij die je kent en waarbij je de zekerheid hebt dat de liefde voor sport daar net zo aanwezig is als bij ons. Ons DNA komt goed overeen. We spreken dezelfde taal, letterlijk en figuurlijk. Dat is toch anders dan wanneer je met een Engelse of Franse partij in zee gaat.”

Golazo is al een aantal jaren bezig aan een internationalisering. Afgelopen drie jaar werd men actief in acht Europese landen en heeft het bureau in de belangrijkste West-Europese landen een vestiging. België en Nederland zijn voor Golazo wel nog steeds de belangrijkste markten en samen goed voor 60% tot 70% van de omzet. Verbeeck: “Ik denk dat Triple Double een fantastische partij voor ons is omdat we enerzijds een heel sterke partner in Nederland nodig hebben voor de inmiddels bijna 70 evenementen die we hier doen en anderzijds omdat we dezelfde internationale ambities hebben. We zien dat het engageren van bedrijven rond onze missie van bewegen en sport steeds belangrijker wordt. Voor bedrijven die daarbij betrokken (willen) zijn is een sterke consultancypartner zeer welkom. Met Triple Double zijn we als Golazo perfect in staat om op Europees niveau klanten een bureau te bieden dat hen internationaal kan helpen met hun sportmarketing.”

Concurrentie
Met de stap naar internationalisering betreedt Triple Double het speelveld waar ook internationale bureaunetwerken als Havas, Prism en IMG actief zijn. Van Oosterhout laat in het interview weten dat hij niet bang is voor de concurrentie. “Wat mij opviel tijdens onze gesprekken met de internationale bureaus is dat onze cases in kwaliteit zeker niet onderdoen voor die van onze gesprekspartners. En misschien zelfs wel beter waren. Ik schrik soms echt van het niveau van sportmarketing in een aantal Europese landen. Daar lopen wij in Nederland ver op vooruit.”

Triple Double versterkt het netwerk van andere (buitenlandse) sportmarketingbureau’s waar Golazo mee samenwerkt. In Engeland wordt samengewerkt met WeAreFearless. In België heeft Golazo in 2016 een participatie genomen in Sportizon, een toonaangevend Belgisch marketingbedrijf dat gespecialiseerd is in consulting en activatie in de sport. Verbeeck sluit niet uit dat het internationale netwerk verder wordt uitgebreid met andere toonaangevende bureaus. Naast het uitbreiden van de consultancy activiteiten in Nederland zal de focus van Triple Double nu dus ook liggen op internationale klanten.
Vanuit Triple Double zal vanzelfsprekend Guido Klomp met zijn internationale ervaring een belangrijke rol in de samenwerking spelen en de internationalisering mee gaan vormgeven en aansturen. Verder heeft intern een aantal mensen aangegeven dat men internationale ambities heeft. Gershom Mulder is bijvoorbeeld nu al mede verantwoordelijk voor de internationale sponsoractivatie die het bureau doet voor Philips. Daarnaast zal de komende tijd een aantal buitenlandse mensen worden aangetrokken die het Europese sportlandschap goed kennen en  de internationale consultancy van Triple Double versterken.
Door het samengaan zal ook het team voor Nederland opnieuw vormgegeven worden, waarbij verschillende mensen grotere verantwoordelijkheden krijgen. De Golazo-organisatie in Nederland zal niet veranderen en drie kantoren houden in Eindhoven, Rotterdam en Groningen. In totaal zal de nieuwe organisatie zo’n 100 medewerkers hebben.

Ambities
Aan ambities ontbreekt het beide bureaus in ieder geval niet. In het driejarenplan dat gemaakt is staat dat er in die periode zo’n 10 tot 15 nieuwe internationale klanten moeten worden toegevoegd.  Verbeeck: “Klanten verschillen natuurlijk in omvang. Een bedrijf als Bridgestone waarvoor wij op Europees niveau het TOP-partnership met het IOC verzorgen, is een klant die groter is dan de jaaromzet van Triple Double. In de tijd van Octagon CIS waren we wereldwijd het bureau voor Hyundai, Sony Playstation en MasterCard Europa. Klanten zullen niet allemaal die omvang hebben, maar we hebben de expertise om dergelijke bedrijven wereldwijd te vertegenwoordigen.  We willen opnieuw in de wereldwijde pitches van grote sportsponsors zitten.”

Het volledige interview met Bob van Oosterhout en Bob Verbeeck is te lezen in het nieuwe nummer van Sponsorreport.