Dit moet je zien!

23 augustus 2016

Blog door: Dirk Kremers

Met de EK Atletiek, het EK Voetbal, de Tour de France en natuurlijk de Olympische Spelen vinden deze zomer de grootste sportevenementen plaats. In de tachtig dagen tellende sportzomer is duidelijk te zien dat de visuele identiteit van een evenement een steeds belangrijkere rol krijgt. Ook op social media. We willen niet alleen dat ene beslissende moment in de wedstrijd zien. We willen meer. Sportliefhebbers zitten namelijk niet alleen voor de buis gekluisterd, ze zijn continu op zoek naar interessante feitjes, uiteenlopende discussies, relevante content en de leukste inhakers.

Recent verscheen er een artikel op MarketingTribune waarin staat dat visuele content 94% meer views krijgt dan content zonder relevant beeldmateriaal. Foto’s, illustraties, infographics en video’s krijgen daardoor een steeds grotere rol. De belangrijkste redenen voor het inzetten van visuele content zijn de relatief hoge mate van interactie (67%), de populariteit hiervan op social media (50%) en de emotionele aantrekkingskracht van visuals (47%).

Bedrijven en organisaties kennen deze waarde en investeren in het ontwerpen van deze content. En hierin spelen wij – als designers - een belangrijke rol. Grafische vormgevers geven evenementen een gezicht. Samen met marketeers bepalen wij welke communicatie een evenement hanteert en hoe consumenten dit gaan ervaren. Je creëert een identiteit, de beleving van het merk. Niet alleen voor het evenement zelf, ook online. En dat maakt onze job als designer juist zo gaaf.

En omdat wij hierin een grote rol spelen, is het belangrijk om je ogen juist in deze periode wagenwijd te openen en te houden. In deze periode kun je jezelf laten inspireren. Inspiratie geeft namelijk nieuwe energie en voed je met creativiteit. En hierdoor wordt je een betere designer.

Natuurlijk kijk ik als grafisch vormgever op tv niet alleen naar de wedstrijd, maar ook naar de aankleding van het event. Maar als designer kan ik ook enorm genieten van alle visuele content die dagelijks op mijn timeline tevoorschijn komt. Ik kijk namelijk ook naar het ontwerp. Een goed voorbeeld hiervan is de @UEFAEURO. Voor het EK voetbal in Frankrijk was een van deze boodschappen “Celebrating the Art of Football”. Dat is duidelijk gelukt. Niet alleen in en rondom het stadion, maar ook online waren zij zeer consistent aanwezig. Dagelijks postte het social media team van de UEFA leuke content, ondersteund door prachtige visuals.


Het proces waarin een visuele identiteit wordt ontwikkeld behoort tot de leukste en belangrijkste werkzaamheden. Het ontwerpen van een visuele identiteit helpt bij het maken van keuzes, waardoor het proces vaak belangrijker is dan de exacte uitkomst. Je loopt namelijk continu tegen nieuwe vraagstukken aan. Je moet namelijk weten wat de identiteit is en wat deze zo bijzonder maakt. Er worden doelbewuste keuzes gemaakt. Welke boodschap ga je de wereld meegeven?

Daarom ben ik van mening dat het goed is om inspiratie te delen. Bespreek het met je team en beargumenteer wat je goed of minder goed vindt. Door deze punten te herkennen wordt de lat hoger gelegd en dit neem je mee in je volgende werk. 

Bij Triple Double maken we gebruik van Pinterest, waardoor we onze favoriete beelden wekelijks op onze inspiratieborden kunnen pinnen. Zo staat er ook eenmaal per week een inspiratiesessie gepland waarin we een gerelateerd en nieuw onderwerp bespreken. Maar ook hebben wij een groepsapp waarin we meerdere malen per week foto’s delen. En dat gaat niet alleen over sport (zie foto’s). Of het nu gaat om een strak logo of een bewerkt beeld, dat maakt niet uit. Het is relevant voor jouw werkzaamheden.



Waar (sport)marketeers vaak de term #mustread laten vallen en hiermee collega’s scherp zetten om op de hoogte zijn van de actualiteit, maken wij gebruik van #mustsee. Kom jij iets gaafs tegen? Deel en bespreek dit! Dat is de manier waarop wij op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in ons vakgebied. Laten we met zijn allen vooral gaan genieten van hetgeen wat in de toekomst zichtbaar wordt voor ons.