Snapchat: van 'cool' naar 'counting'

5 april 2016

Door Stijn Bindels

We kunnen er niet meer omheen: Snapchat. Het platform dat wereldwijd 200 miljoen gebruikers heeft en waar dagelijks 400 miljoen ‘snaps’ worden verstuurd. Qua videoviews kan de app zich meten met social grootmacht Facebook met zo’n 8 miljard views per dag. In Nederland steeg het aantal gebruikers met liefst 69% naar zo’n 1 miljoen. Snapchat is razend populair onder jongere doelgroepen (60% procent van de smartphone gebruikers tussen de 13 en 34 jaar heeft de app) en is voor velen het favoriete medium om te communiceren met leeftijdsgenoten. Het wordt gezien als het beste platform voor storytelling. En toch gebruikt slechts 1% van de marketeers Snapchat in zijn of haar marketingstrategie. Onbekend maakt onbemind en dat is erg zonde.

Snapchat: de basics

Met Snapchat kun je foto’s of video’s versturen die een beperkte tijd zichtbaar blijven. Na maximaal 10 seconden verdwijnen ze weer. Met deze functie onderscheidt het zich van andere social media. De foto’s en video’s kan je zelf customizen met tekst, filters en emoji’s. Met Snapchat maak je authentieke en actuele content en zorg je voor realtime reality. In de digitale wereld waar alles editable is, heeft men behoefte aan een stukje echtheid en oprechtheid. Doordat de content op het platform minder ‘bewerkt’ is dan op andere platforms komt het veel persoonlijker over. Dus voor merken zeer interessant om een band op te bouwen met je doelgroep.

Snapchat is een paradijs voor creativiteit aangezien de gebruiker nog altijd zelf bepaalt wat hij wel en niet bekijkt. Voor marketeers ligt daar dus de uitdaging om de boodschap zo goed te verpakken dat die onder de ogen van de doelgroep komt. Een beeld zegt meer dan duizend woorden en in een tijd waar één emoji een heel verhaal kan vertellen is Snapchat een prachtig platform om op een leuke en doeltreffende manier interactie te creëren met je doelgroep. Je content is maar beperkt beschikbaar, maak daar gebruik van en experimenteer vooral! De NOS gebruikt Snapchat op een leuke manier door in tientallen seconden de hoofdlijnen van het nieuws weer te geven in een rubriek met de naam ‘Snaplines’. Zo krijgen ook de jongeren onder ons het belangrijkste nieuws mee.

Snapchat in sport

Ook in de sport is Snapchat in opkomst. Meer en meer voetbalclubs begeven zich op het platform en Real Madrid sloot recent een overeenkomst met de vluchtige deeldienst. Door middel van ‘Live Stories’ zorgt Snapchat voor unieke content rondom sportevenementen. PSV gebruikt haar Snapchat-account voor een kijkje achter de schermen en geeft korte samenvattingen van persconferenties. In Engeland hebben inmiddels 15 van de 20 Premier League-clubs een account en viel Southampton op door de app op een creatieve manier te gebruiken. Er werden hints de wereld ingestuurd waar fans het allernieuwste shirt van de club konden vinden. Tijdens de meest recente editie van de SuperBowl zorgde Under Armour voor een fraai staaltje ambush marketing door basketbalsuperster Stephen Curry in te zetten op Snapchat, terwijl het zelf geen officiële partner van het event is.

De unieke en authentieke content die via Snapchat verspreid wordt is van grote waarde voor sportteams en rechtenhouders van ‘live sports’. Het is dan ook niet verwonderlijk dat partijen als Real Madrid en Amerikaanse sportfederaties samenwerking zoeken met het platform. Voor Snapchat is het een volgende stap om live sport te mogen uitzenden. De ontwikkeling van het sociale medium is in volle gang en het platform wordt meer en meer ingericht voor merken om gericht campagnes te kunnen voeren. Met sponsored stories, filters en lenses kunnen merken exclusieve content beschikbaar maken voor specifieke gebruikers. Naar verwachting duurt het ook niet lang meer voordat de advertentiemogelijkheden op Snapchat ook in Nederland beschikbaar worden.

Het brengt me bij de kern van mijn verhaal: maak Snapchat top of mind bij het bepalen van je digitale strategieën. Verdiep je in het medium en de mogelijkheden. Een verklaring voor het feit dat het medium (nog) door zo weinig marketeers wordt gebruikt is in mijn ogen dat men er te weinig van af weet om de meerwaarde ervan in te zien. Voor merken met de jongere generaties als doelgroep is het een must om Snapchat te erkennen als marketingtool. De ontwikkeling gaat door en het is nu het moment om aan te haken!