Geen woorden maar beelden

Geen woorden maar beelden

4 maart 2016

Door Peter Kusters

Geen woorden maar beelden
Dat goede informatie en heldere communicatie belangrijk zijn om de juiste boodschap over te brengen, moge duidelijk zijn. Ook dat we dit er gelikt uit willen laten zien, is niks nieuws. De tijd van de presentaties met slides vol teksten en ingewikkelde grafieken is gelukkig al lang voorbij. In de dynamische wereld waarin we leven met alle informatie die van alle kanten op ons af komt, wordt het naast het maken van sterke content ook steeds belangrijker om visueel onderscheidend te blijven. Van alle prikkels die we krijgen, verwerken we beeld het snelst én we onthouden het beter.

We verwerken beeld 600.000 keer sneller dan tekst. En het feit dat 90% van alle informatie die onze hersenen te verwerken krijgen visueel is, maakt mijn werk als designer met de dag belangrijker. Mensen onthouden gemiddeld 80% van wat ze zien, 20% van wat ze lezen, 10% van wat ze horen. Dus hopelijk wordt er van wat ik schrijf bij de geïnteresseerden nog wat onthouden.

Technieken en mogelijkheden om mooie designs of presentaties te maken, liggen tegenwoordig binnen handbereik. Ook de inspiratie en mogelijkheden voor grafisch beeldmateriaal liggen met enkele zoektermen in Google voorhanden. Toch blijft grafisch ontwerpen vakmanschap, gelukkig. Want juist door de grote verscheidenheid aan mooie (voor)beelden en concurrentie op dat vakgebied wordt de lat steeds hoger gelegd om visueel onderscheidend te blijven. Creatieve ideeën en boodschappen moeten worden bijgestaan door unieke beelden.

Social media
Ook op social media draait het om beeldende verhalen. Alle apps en platforms van nu zetten in op visuele communicatie. Scroll maar eens door je Twitter of Facebook tijdlijn; je zult ervaren dat posts met pakkend beeld de grootste aantrekkingskracht hebben. 

Enkele voorbeelden van social (Twitter) posts met aansprekende visuals.

Visuele content krijgt 94% meer views en wordt 40x meer gedeeld op social media. Goede visuele content vergroot de online zichtbaarheid en vindbaarheid. Wanneer je gebruik maakt van beeld in je social media posts levert dit 180% meer engagement op dan een bericht dat alleen uit tekst bestaat. De kans dat een consument over gaat tot kopen is 85% groter na het zien van beeld bij een product.

Van bullets naar impact
Beelden zeggen iets over je professionaliteit, aandacht voor je publiek en je creativiteit. Het lijkt misschien vanzelfsprekend, maar ik besef me dat het maken of vinden of van bruikbare relevante beelden een uitdaging kan zijn.

Voorkom cliché afbeeldingen of customize deze om ze ‘eigen’ te maken dat aansluit bij jouw boodschap. Zoek verder dan de eerste resultaten in Google, zorg dat het uniek is. Voorkom een overload aan tekst, communiceer to-the-point. De reclamewereld is een interessante bron van inspiratie, de meest spraakmakende advertenties, commercials, billboards etc. zijn succesvol dankzij pakkend beeld.

Enkele advertising voorbeelden met een krachtige beeldtaal.

Kortom: beeld is een essentiële factor tussen boodschap en doel. Visuele content heeft marketing veranderd. Ga je daar niet in mee, dan mis je de boot. Minder woorden, meer pixels!