Spits Nieuws: Commercieel leven Li Na op de Chinese tennismarkt?

27 mei 2014

Zaterdag 4 juni 2011, 16.43u in de namiddag. Er ligt een Chinese tennisster languit op het gravel. Het gravel van het Court Philippe-Chatrier te Parijs. Li Na heeft als eerste Chinese zojuist Roland Garros gewonnen. Een historische prestatie. Zou ze op dat moment hebben beseft wat dit eigenlijk betekent? Hoe groot de impact is dat juist zij de Coupe Suzanne Lenglen in de hoogte stuwt voor het oog van tientallen, honderden, nee, duizenden camera’s?

Dit beeld verscheen op het netvlies van maar liefst 65 miljoen live kijkers wereldwijd en 1,5 miljard Chinezen daags na het evenement. Li Na en Roland Garros boorden een compleet nieuwe markt aan, vol commerciële kansen, nieuw publiek, nieuwe speelsters en potentiële sponsors. Dit enorme bereik betaalde en betaalt zich de afgelopen/komende jaren terug in de vorm van kijkcijfers, aanwas van nieuw talent en bovenal: nieuwe sponsors. Allemaal goed voor hernieuwde aandacht en commercieel potentieel van de WTA Tour. En daar zijn ze maar wat blij mee op het wereldwijde hoofdkantoor.

Dan over de persoonlijke portemonnee van Li Na. Na haar succes in Parijs is deze behoorlijk gespekt en is ze contracten aangegaan met grote multinationals. Bedrijven die de ongekende commerciële potentie van China zien, omarmen en benutten. Maar liefst 7 (!) nieuwe sponsors haakten aan, waardoor ze boegbeeld is van onder meer Babolat, Nike, Samsung, Häagen-Dazs en Mercedes. Niet de minste merken. Forbes schat dat ze per jaar, buiten haar verdiensten op de baan, inmiddels zo’n $18 miljoen mag bijtellen vanuit endorsements.

Het verhaal van één Chinese vrouw die het verschil maakt in haar tak van sport. Nadat ze bewezen heeft ook in Australië te kunnen winnen, is ze definitief geen eendagsvlieg meer. Ze staat stevig op de tweede plaats in de huidige WTA-ranking. Haar impact heeft de koers van het internationale vrouwentennis gewijzigd en het bestaansrecht voor de komende jaren gewaarborgd. Nu is het wachten op de nieuwe lichting Chinese talenten die haar opvolgen en de sport definitief op de kaart zetten in China, alsook in de rest van Azië.

Nu is het overigens de beurt aan de Women’s Tennis Association om dit succes in geld en groei om te zetten. De ingrediënten zijn aanwezig. Ontwikkelingen vallen in hun voordeel uit. Het prijzengeld voor mannen en vrouwen is bijna overal gelijkgesteld. Opvallend is dat het mannentennis in China nauwelijks van de grond komt. De hoogst genoteerde mannelijke Chinese tennisser, Zheng, Wei Qiang, staat op de 1.534e plaats van de ATP-ranking. Kortom, vooral het vrouwentennis in China is booming en door Li Na staan de sport en commerciële mogelijkheden volop in de steigers.

Facts & Figures

  • Totaal prijzengeld in haar tenniscarrière: $ 16,511,593
  • 7 deals na winst Roland Garros: Allemaal tussen de $ 2,000,000 - $ 3,500,000
  • Totaal prijzengeld Roland Garros 2014: € 25,018,900
  • Prijzengeld winnares Roland Garros 2014: € 1,650,000