Spits Nieuws: Rugby is een slapende reus

7 mei 2014

Al decennialang staat het voorjaar van de oeroude rugbyvereniging AAC, hofleverancier van internationals, in het teken van de Amsterdam Sevens. Dit toernooi is een pareltje op de internationale rugby-agenda als gastheer van ’s werelds beste rugbyspelers tijdens de Sevens World Series. Desondanks genieten de sport én het toernooi in ons land relatief geringe bekendheid. Hoe zit het eigenlijk met de commerciële waarde van dit toernooi in Nederland? Wie zijn de helden? En welke endorsements zijn bij ons aan de keukentafel bekend? De Engelse rugbyspeler Jonny Wilkinson is met zijn fameuze traptechniek én niet te vergeten zijn ‘good looks’ voor velen een beroemde naam. Zijn bekendheid dankt hij net zo zeer aan zijn prestaties op het veld, als aan zijn commercials voor Gillette, Adidas of Jaguar. Wilkinson is een ‘big shot’ in zijn sport, waaraan hij al ruim 15 miljoen euro verdiende.

De Rugby Sevens, ook wel bekend als ‘seven-a-side’ of VII’s, is een moderne variant van Rugby Union met kortere wedstrijden en gespeeld met zeven spelers per team in plaats van de gebruikelijke vijftien. In 2016 maakt deze rugbydiscipline haar debuut op het olympische toneel in Rio. Het legendarische Amsterdam Sevens trekt meer dan 110 teams met 30 verschillende nationaliteiten, maar wordt gemiddeld bezocht door slechts 7000 toeschouwers. Een aantal dat, met alle respect, een provinciale club als Cambuur Leeuwarden bij een thuiswedstrijd in de Eredivisie eenvoudig haalt. In traditionele rugbylanden als Engeland, Wales, Nieuw-Zeeland, Schotland en Frankrijk zitten de grote stadions echter wekelijks vol en is de sport vele miljoenen waard.

Dergelijke bedragen zal IT-dienstverlener LinkiT als topsponsor van de Amsterdam Sevens 2014 bij lange na niet op tafel leggen. Maar het bedrijf uit De Meern heeft wel een unieke propositie in handen. Rugby heeft een goed en zelfs wat elitair imago en wordt gekscherend wel eens omschreven als ‘een sport voor hooligans, gespeeld door gentlemen’. Het toernooi biedt echter niet alleen een sterk associatief thema, maar heeft als platform vele mogelijkheden voor potentiële sponsors met expansiedrift richting landen waar rugby mateloos populair is. Dat is exact wat ABN AMRO bereikt met hun cricket sponsoring.

Ons beste exportproduct tot op heden is Tim ‘Dutch Delight’ Visser, een superster in het Britse rugby en de eerste Nederlandse rugbyprofessional. Hij werd opgeleid bij Rugby Club Hilversum en ontdekt tijdens de Amsterdam Sevens door Newcastle Falcons. Visser kent de kracht van het toernooi als geen ander. In zijn voetsporen nemen onze Dutch Sevens Ladies grote stappen richting de wereldtop met als ultiem doel een medaille te veroveren in Rio. Accountancykantoor EY heeft de potentie van rugby ontdekt en ondersteunt de Ladies als hoofdsponsor in hun ambitie. Hoewel EY, DHL en de Lotto als partners van de bond een bijdrage leveren aan de groei en professionalisering van de sport, valt er nog veel te winnen. Nederland telt slechts 85 rugbyverenigingen maar gelukkig blijft het ledenaantal jaarlijks groeien. Met ambassadeurs als Tim Visser en het Dutch Sevens Ladies team zijn er volop kansen.

Facts & Figures

  • Een dagticket Amsterdam Sevens kost slechts 10 tot 15 euro
  • Broadcast subsidie wordt geschat op 20.000 euro
  • 180.000 live viewers via You-Tube broadcast
  • Totale opbrengsten Europese toernooien: 52.000.000 euro
  • VII’s vanaf 2016 op Olympische Spelen