Spits Nieuws: Succesvolste fout van PSV

8 april 2014

O Baixinho, Braziliaans voor ’Kleintje’. Oftewel Romário de Souza Faria, een fenomeen op de Nederlandse velden. Maar hoe kwam deze opmerkelijke transfer eigenlijk tot stand? De rol van hoofdsponsor Philips is in dit verhaal niet te onderschatten en leidde tot een spraakmakende samenwerking in de driehoek club, sponsor en atleet.

Na de Europa Cup I winst in 1988 was PSV op zoek naar een nieuwe goalgetter. De Eindhovenaren meldden zich bij Club Brugge voor Marc Degryse. De Belgische club wilde echter pas meewerken aan een transfer wanneer zij hun geheime ’tropische’ aanwinst binnen hadden, een speler die destijds actief was op de Olympische Spelen van Seoul. De technisch manager bij PSV, Kees Ploegsma sr., liet vanuit de auto zijn 9-jarige zoon ’Keesje’ direct uitzoeken wie het moest zijn. Het antwoord: Romário. Foutje.

De daaropvolgende slagvaardigheid tekende PSV en sponsor Philips jarenlang. Samen met Theo Witsiers, destijds financieel directeur van Philips, vloog de club naar Rio. Eenmaal aangekomen werd het Braziliaanse talent opgewacht bij de roltrappen van het vliegveld. Witsiers weet de superster in spe voor een prikkie vast te leggen, doordat hij goed op de hoogte is van de financiële (wan) orde in Brazilië. Prettige investeringsomstandigheden én een gunstige wisselkoers maken dat de transfersom van 4 miljoen dollar netto slechts 2 miljoen bedraagt. Kort hierna belt Club Brugge om Marc Degryse aan te bieden. Ze hadden zojuist hun droomspits vastgelegd: de Australiër Frank Farina. Een hard gelag in Brugge maar een nog harder gelach in Eindhoven!

De combinatie van handelsgeest, doortastendheid en een zak guldens van hoofdsponsor Philips bracht PSV een superspits. Jaren eerder had Philips de marketingmogelijkheden van PSV al ontdekt. Het uitgangspunt was simpel: PSV moest bij de kampioenen horen. Daarbij geven sublieme spelers een gezicht aan het team en Romário was in dat opzicht een geweldige, internationale ambassadeur, spelend met Philips groot op de borst. Een investering die zich dubbel en dwars terugbetaalde, niet alleen in exposure maar ook in de komst van die andere Braziliaanse superspits: Ronaldo Luis Nazário de Lima.

Facts & Figures

  • De sponsorbijdrage van Philips is door de jaren heen opgelopen tot 8 miljoen euro per jaar.
  • De transfer van Romário kostte PSV netto 2 miljoen dollar.
  • Romário wordt in 1993 voor 12,4 miljoen euro verkocht aan FC Barcelona.
  • Philips leent PSV onder ’zachte voorwaarden’ 20 miljoen euro wanneer de club in 2011 in financiële nood zit.