Spits Nieuws: Pioniers in de sportsponsoring

25 februari 2014

Maandag is de Olympische equipe met een karrevracht aan medailles weer veilig geland op Nederlandse bodem. Het succesvolste Olympisch winterteam ooit wist in een medaillespiegel van USAtoday zelfs de nummer 1 positie te pakken. De krant zette het aantal medailles af tegen het aantal deelnemers per equipe. Met 1 medaille per 1,7 atleten scoort Nederland verreweg het beste van alle deelnemende landen in Sochi.

Kortom, onze atleten hebben genoeg goud, zilver en brons te overleggen bij thuiskomst. Er is de afgelopen dagen al veel gesproken over het “verzilveren” van deze medailles. Wat levert het de atleten financieel op? Staan de sponsors nu in de rij? Wie tekent waar? De commercialisering van de sport is een actueel thema in de media.

Maar wie zijn de pioniers op dit vlak in Nederland? Welke sporters wisten middels hun prestaties of bijzondere gebeurtenissen een slaatje te slaan uit het bedrijven van hun sport. 3 bijzondere cases die Nederland tekende.

Zeventig meter viel ik diep, mijn hart stond stil, maar mijn Pontiac liep …
Wim van Est, de eerste Nederlandse wielrenner die de gele trui mocht aantrekken. Het bracht hem weinig geluk. In de dertiende etappe van de Tour de France van 1951 kwam hij ten val in de afdaling van de Col d'Aubisque. 70 meter diep duikelde hij een ravijn in. De gehavende Beul van ’t Heike werd aan een ketting van fietsbanden weer omhoog getakeld. Horlogemerk Pontiac was destijds sponsor van het Nederlands team, het inspireerde hen op de bovenstaande slogan. Wim van Est werd het goudhaantje van het Zwitserse horlogemerk. Waar Wim koerste, koerste de Pontiac reclamekaravaan achter hem aan.

De Verlosser
Nederlands beste voetballer allertijden tekende in 1968 een sponsordeal met Puma ter waarde van 50.000 gulden per jaar. Een zeer fors bedrag in die tijd. Echter, de waarde van Cruijff steeg hard in de jaren daaropvolgend. Adidas klopte in 1972 aan de deur en wilde de sterspeler van Ajax graag binden met een bedrag van 1,2 miljoen gulden voor 5 jaar. Puma gaf niet in, maar tastte daarvoor diep in de buidel. 350.000 gulden per jaar en Cruijff bleef schitteren op hun kicksen.
Het was ook in die tijd dat Cruijff reclame maakt voor Roxy Dual, een sigaretten merk! Met de quote: Ik rook gezond, ik rook Roxy Dual liet hij zien nog beter te presteren door aan zijn gezondheid te denken. Stel je voor anno 2014..

De Beer van Lemmer
Ard Schenk en Kees Verkerk zorgden samen al voor veel reuring in de jaren 60 en 70 van het Nederlands schaatsen. Succes, de opkomst van het Oranje legioen en pogingen tot een commerciële schaatsploeg. Uiteindelijk was het decennia later Rintje Ritsma die in Sanex de ideale partner vond om uit de kernploeg van de KNSB de stappen en zijn eigen team op te richten. Met ruim 500.000 gulden steun van het shampoomerk plaveide Ritsma het pad voor de structuur van schaatsploegen zoals we die nu kennen.