Spits Nieuws: Sotsji in cijfers

7 februari 2014

Vandaag starten de Olympische Spelen in het veelbesproken Sotsji. De Spelen in de Russische badplaats hebben een vermogen gekost; het prijskaartje van 38 miljard euro oversteeg zelfs de kosten van de duurste zomerspelen van 2008 in Beijing (33 miljard euro)! In diverse nieuwsbulletins hebben we daarentegen kunnen zien dat het onze atleten dan ook aan werkelijk niets ontbreekt om de komende weken te schitteren.

Naast eeuwige Olympische roem kunnen de 41 Nederlandse atleten namelijk ook de kans grijpen om hun deelname of prestaties in klinkende munt om te zetten. NOC*NSF keert medaillebonussen uit ter waarde van 30.000 Euro (goud), 22.500 Euro (zilver) en 15.000 Euro voor brons. Medailles in teamverband worden gewaardeerd per teamlid op 11.000, 8.000 en 5.000 Euro voor respectievelijk goud, zilver en brons. Ligt er voor Ireen Wüst, die deelneemt aan 5 onderdelen, dus 131.000 euro klaar bij 5 maal goud? Helaas, in een verdeelsleutel is vastgelegd dat bij meerdere medailles de vergoeding wordt afgewaardeerd.

President Poetin is er alles aan gelegen dat deze Spelen een succes worden. Voor zijn atleten is een bonus gereserveerd van maar liefst 85.000 euro bij een gouden medaille. Absoluut koploper op dit terrein is echter Azerbeidzjan. Het land wacht al sinds de eerste deelname in 1998 op een medaille. De bonus die een gouden plak oplevert is daarom gigantisch: 375.000 euro! Opvallend: Wintergrootmachten Zweden en Noorwegen, maar ook Groot-Brittannië keren hun atleten geen medaillebonus uit.

De echte big bucks zullen net als in Vancouver behaald worden door de atleten die met hun prestaties, marketability en persoonlijkheid boven zichzelf en de competitie uitstijgen. De markante snowboarder Shaun White, bijnaam The Flying Tomato, en de Zuid Koreaanse ijskoningin Yuna Kim wisten in de vorige Olympische cyclus hun prestaties op het ijs en in de sneeuw te verzilveren met sponsorcontracten ter waarde van ruim 7 miljoen euro per jaar. White kreeg zijn eigen videogame en ging in zee met onder andere Red Bull, Burton, Oakley en Target. Yuna Kim is een fenomeen op de kunstschaats en breekt alle records. Haar populariteit in Zuid-Korea is ongekend met een vracht aan sponsors als gevolg, waaronder Hyundai, Nike, Korean Air en Samsung.

Vertrekken alle Olympische atleten met dikke enveloppen uit Sochi? Neen.. Veel atleten knijpen hun handen al dicht wanneer deelname en alle kosten daaromheen worden vergoed. Deelnemers aan minder sexy sporten als rodelen, langlaufen en curling blijven onopgemerkt bij het vergeven van grote sponsorcontracten. Uitzondering op de regel is Apolo Anton Ohno. Deze Amerikaanse shorttracker is de meeste gedecoreerde winteratleet uit de geschiedenis van de VS. Met 8 Olympische medailles wist hij naam te maken in deze kleine sport. Zijn prestaties, goede looks en open persoonlijkheid werden omgezet in 1,3 miljoen euro aan sponsorcontracten met Alaska Air, Vicks , McDonald’s en Coca-Cola. Ohno is vorig jaar gestopt, kan Sjinkie Knegt in zijn voetsporen treden?


Gouden medaille bonus per land

1. Azerbeidzjan: 375.000 euro
2. Italië: 135.000 euro
3. Rusland: 90.000 euro
4. Frankrijk: 50.000 euro
5. Nederland: 30.000 euro
6. Verenigde Staten: 18.500 euro