Spits Nieuws: Het droomhuwelijk tussen Nike en Michael Jordan

23 januari 2014

Jaarlijks wordt er in de wereldwijde sportbusiness 1,2 miljard Euro aan persoonlijke endorsements uitgegeven. Nike is één van de biggest spenders op deze markt. Sinds het contracteren van Ilie Năstase in 1973 is athlete endorsement een zeer belangrijke strategie van de sportgigant uit Oregon. Topsporters spelen een hoofdrol in vrijwel alle wereldwijde campagnes, verwerven hierin een heldenstatus en zien schoenen en kleding met hun naam erop de winkels uitvliegen.

De swoosh kan pronken met fantastische vlaggendragers als Kobe Bryant, Lebron James, Cristiano Ronaldo, Tiger Woods, Roger Federer, Rafael Nadal, Maria Sharapova en Michael Jordan. Zeker de laatste is bijzonder te noemen. Jordan is al meer dan 10 jaar niet meer actief op de basketbalvelden, maar zijn Air Jordan Brand is nog steeds een enorme cashcow voor Nike. Het tekenen van Jordan is een van de belangrijkste mijlpalen in de geschiedenis van het Amerikaanse sportmerk.

Nike, opgericht in 1964, wist zich rap een plek te verwerven op de Amerikaanse sportmarkt. Actief in tennis en atletiek bonden ze John McEnroe en Carl Lewis aan zich, waarbij laatstgenoemde 4 gouden medailles won op de Olympische Spelen van Los Angeles in 1984. Dit vertaalde zich echter niet direct in harde verkopen in de sportwinkel: Nike had iemand nodig om de volgende stap te zetten. Oprichter Phil Knight zocht contact met het management van Jordan, die dat jaar gedraft werd door de Chicago Bulls. Opvallend genoeg was Jordan niet geïnteresseerd in Nike; zijn gedroomde merk was Adidas. Jordan stuurde zijn manager op pad met de woorden “Just do what you need to do to get with me Adidas”. Na aandringen van zijn manager vloog Jordan toch naar Oregon voor een meeting met het bedrijf van Phil Knight. Met op maat gemaakte schoenen, een dikke portemonnee en een geheel marketing apparaat ten behoeve van het merk Jordan wisten ze de basketballer te overtuigen. Jordan tekenende een contract wat hem in cash 375.000 euro per jaar opleverde én bovendien een aandelenpakket waarmee hij in 5 jaar tijd nog eens 5 miljoen euro kon verdienen. Slechts enkele weken later werd het label Air Jordan bedacht.

Michael Jordan kende sportief een fantastische start van zijn profcarrière. Verkozen tot rookie van het seizoen, een All-star uitverkiezing en 28,2 punten per wedstrijd wist His Royal Airness zijn talent direct waar te maken en Nike profiteerde mee.  Bij de lancering in het voorjaar van 1985 vlogen de Air Jordan schoenen de winkel uit: in 2 maanden tijd piekte de verkoopteller al op 50 miljoen euro!

Jordan was als basketballer niet te stoppen en steeg letterlijk tot grote hoogte. Nike groeide met hem mee. Ruim 10 jaar na zijn afscheid weet de Air Jordan divisie van Nike nog steeds 1,8 miljard euro aan jaarlijkse verkopen te realiseren. In de VS heeft het merk maar liefst 58% van de basketbalschoenenmarkt in handen. Voor kinderbasketbalschoenen ligt dit percentage zelfs op 77%, terwijl de meesten van hen Jordan nooit hebben zien spelen…