Spits Nieuws: 2013: Wat een sponsorjaar!

8 januari 2014

Ondanks het ontbreken van giga-evenementen als het WK voetbal en de Olympische Spelen was 2013 een sportjaar om van te smullen. Er werden door ons kikkerlandje zelfs meer medailles behaald dan in het succesvolle 2012!

Ook commercieel was 2013 zeker geen tussenjaar. De Olympische storm van London raasde nog een tijd door, maar toen deze ging liggen werden de sponsorrangen gesloten en zagen we ook dit jaar oogstrelende commercials,  slimme deals, moddervette contracten en wenkbrauw-fronsend sponsornieuws. Een terugblik op een aantal opmerkelijke internationale gebeurtenissen.

Eeuwige concurrenten
Nike en Adidas blijven elkaar als vanouds dwarsliggen. Speerpunten in 2013: Adidas was not amused bij de presentatie van Mario Götze bij Bayern München. De jonge spelmaker werd binnengehaald voor 37 miljoen euro en ontvangt een salaris van 7 miljoen euro per jaar bij de Rekordmeister, maar verscheen in het hol van de leeuw doodleuk in het shirt van zijn eigen sponsor, wat mijns inziens 'not done' was. Deze foto ging de hele wereld over:


De
Three stripes wisten op haar beurt Arsenal ster Özil weg te kapen bij de Swoosh. Geheel netjes ging dat niet. Özil mocht bij Nike een dikke 4 miljoen euro per jaar bijschrijven op zijn rekening, maar forceerde een overgang door bij de start van het seizoen een aantal wedstrijden zijn Nike kicksen in de kleedkamer te laten staan en zonder pardon op Adidasjes het veld op te stappen.

Nog meer schoenennieuws. Mario Balotelli, altijd in voor wat opschudding, zorgde voor een primeur door zijn splinternieuwe PUMA’s te laten bedrukken met krantenkoppen over, jawel, hemzelf.


Opmerkelijke combinatie
Mark Cavendish blijkt gek te zijn van pistachenootjes en een uitgesproken voorstander van een gezonde levenswijze. De nootjes geven hem wat hij nodig heeft om te herstellen van zware inspanning. Daarom kan het ook niet anders dat Cav merk ambassadeur wordt voor Amerikaanse pistachenootjes en ze heeft gebombardeerd tot zijn officiële snack!


Kerstcadeau van het jaar
Zlatan Ibrahimovic heeft eind november al zijn teamgenoten een gepersonaliseerde Xbox cadeau gedaan. Gregory van der Wiel was er blij mee, getuige zijn foto op Instagram. Cadeautjes geven aan ploeggenoten komt vaker voor. Roy Makaay werd in 2003 Europees topscorer en kreeg daarvoor de Gouden Schoen. De toenmalige spits van Deportivo la Coruña dankte zijn ploeggenoten door elk van hen een vergulde schoen te geven met de inscriptie ’gracias Roy Makaay’.


What’s in a name
Voormalig Tongaans rugby speler Fuahea Semi zal onder de naam van zijn sponsor, onderbroekenmerk Bruno Banani, als rodelaar deelnemen aan de Olympische spelen in Sochi.


De lachende derde
Luis Suarez had tijd over aan het begin van het seizoen door een schorsing van 10 wedstrijden. In een commercial voor de Abitab bank kopieert de Uruguayaan vol zelfspot zijn gedrag op het veld naar de werkvloer. De lachende derde? Suarez zelf. De listige spits van Liverpool is niet te stoppen sinds zijn terugkeer op de Engelse velden. Net voor de kerst tekent hij bovendien een vernieuwd contract waarmee hij 250.000 euro per week gaat verdienen!

Grootste hit
Woord van het jaar Selfie, wordt hit van het jaar voor Turkish Airlines. Kobe Bryant en Lionel Messi scoren YouTube krakers met hun commercials voor de Turkse luchtvaartmaatschappij. Naast ongetwijfeld onbeperkte businessclass vluchten worden deze twee grootheden ruimschoots gecompenseerd met 3,5 miljoen euro per jaar.