Spits Nieuws: De commerciële strijd der sexen

20 december 2013

2013 mag dan geen jaar zijn met Olympische spelen, WK- of EK voetbal, toch zagen we op continue basis topsporters sportief boven zichzelf uitstijgen. Denk aan Joost Luiten, Marianne Vos, Epke, Ranomi, Bauke, Serena Williams, Djokovic, Nadal, Bolt, Shelley-An Fraser en Team USA in de America’s Cup; smullen!

Maar (waar het om draait in deze rubriek): wie weet het sportieve succes het best om te zetten in klinkende munt? Voor het gros zijn dit toch.… de mannen. Bij het opmaken van de jaarlijkse lijstjes dient met een vergrootglas te worden gespeurd naar het aantal vrouwelijke atletes dat hun sportieve prestaties heeft verzilverd in moddervette sponsorcontracten en/of winstpremies.

Hoe komt dat? Er is geen beroepsgroep alwaar het verschil tussen mannen en vrouwen zo groot is als in de sport. Waarom krijgen mannelijke voetballers, schaatsers, tennissers, atleten en golfers veel meer en grotere sponsorcontracten aangeboden dan hun vrouwelijke collega’s? Wereldwijd worden er universitaire studies verricht naar dit schijnbaar onoverbrugbare verschil. Maar eigenlijk is het heel eenvoudig: mannen zijn veel meer in beeld. Punt.

In de Verenigde Staten blijkt zelfs op veel zenders meer dan 90% van de sportzendtijd gevuld te worden met mannensport. En daarom is het voor veel merken simpel; vooral die mannen dienen aan  merken verbonden te worden. Ze acteren op een platform wat (wereldwijd) veel aandacht geniet, hebben hordes fans en shirts met hun naam erop vliegen de fanshop uit. Je zou zomaar de indruk kunnen krijgen dat vrouwen min of meer ‘vergeten’ worden bij het sluiten van sponsorcontracten.

Gelukkig is dat niet helemaal het geval. Uiteraard hebben het goede figuur, de mooie lach en uitdagende fotoshoots de Sharapova’s, Kournikova’s en Lindsey Vonn’s van deze wereld geen windeieren gelegd. Maar vrouwelijke atleten weten zich ook naast de sex-appeal-factor steeds beter staande te houden in het commerciële geweld van hun mannelijke collega’s. Juist door de sport en haar atleten duidelijk en herkenbaar te onderscheiden van de mannelijke equivalent, pikken ze steeds vaker een graantje mee.

De overkoepelende tennisbond voor vrouwen, de WTA, is hierin een leidend voorbeeld. Met krachttermen als female power, independent, athleticism en de recente Strong is Beautiful campagne wordt gerichte aandacht en een onderscheidend platform gecreëerd voor fans en merken. Aansprekende prestaties op de baan moeten de rest doen.

Dit jaar zien we dat het verschil tussen de beste verdienende man en vrouw ruim 35 miljoen euro is. Er is dus nog een lange weg te gaan, maar ik durf te voorspellen (en hoop van harte) dat in 2014 dit verschil weer een stuk ingelopen zal zijn.. You go girls!


Top 5 best verdienende vrouwen (salaris en sponsorcontracten)

1. Maria Sharapova (Tennis): € 21,0 mln
2. Serena Williams (Tennis): € 14,9 mln
3. Li Na (Tennis): € 13,2 mln
4. Victoria Azarenka (Tennis): € 11,4 mln
5. Danica Patrick (NASCAR): € 10,9 mln


Top 5 best verdienende mannen (salaris en sponsorcontracten)

1. Tiger Woods (Golf): € 56,7 mln
2. Roger Federer (Tennis): € 51,9 mln
3. Kobe Bryant (NBA): € 44,9 mln
4. LeBron James (NBA): € 43,4 mln
5. Drew Brees (NFL): € 37,0 mln